Samen schuldig

We maken er een lekker potje van. Een schulden potje. Met zijn allen zijn we schuldig. Mijn oma zou zich in haar graf omdraaien. Geld uitgeven dat je niet hebt, dat doe je immers niet.

We trekken 700 miljard uit om de PIIGS te redden. Dat geld hebben we niet dus technisch gezien geven we het ook niet uit. Je ziet het, ik kan zo minister de Jager vervangen! Dat wil ik niet, vandaar dat ik je even haarfijn uit ga leggen waar dat geld vandaan komt. U weet het misschien niet, maar er bestaat een apparaat met de naam Tricket 2010. Dat apparaat komt van dezelfde fabrikant als de SpanGreberNanke 2008. Het nieuwe apparaat is natuurlijk op alle fronten verbeterd. Niet alleen kan de Tricket 2010 gratis Euro's printen maar ook nog veel sneller dan dat oude beestje kon.
En daarmee kunnen we op magische wijze onze oh zo heilige Euro redden. Er is zoveel in geïnvesteerd namelijk. Ja. Dat is altijd een goede reden om aan iets vast te blijven houden. We gaan ook niet de schulden van de overheden saneren. Nee, want stel je voor, dan zouden de arme Europese bankjes weer een probleem hebben. En ze zijn nog zo zielig en fragiel.

Nee, we gaan ons schulden probleem oplossen met.....meer schuld. In de boeken zal het er zo niet uitzien. De nominale waarde (de getalletjes dus) blijft gewoon hetzelfde. We kunnen er alleen minder voor kopen. Dat duurt wel even voordat dat werkelijk voelbaar zal zijn. Maar voelbaar wordt het zeker.

Nu zijn er ook voordelen aan dit plan:
  • We lijken meer op ons grote voorbeeld uit de USA
  • Aandelen koersen gaan door het dak heen (vandaag)
  • bank aandelen gaan zelfs ballistisch omhoog (helaas was ik weer eens eigenwijs en had ik er geen in bezit)
  • Opluchting in de markt zodat de Euro ook weer wat omhoog kon

Dat laatste punt is maar tijdelijk (denk aan eerste punt). Na deze eerste opleving kunnen we daarna lekker met z'n tweeën naar beneden. Gedeelde smart is halve smart, nietwaar?

Geen opmerkingen: