Boos op bank

Marcel Tak is een columnist op IEX van wie ik zijn stukjes altijd waardeer. Hij heeft verstand van zaken en weet mijn inzicht in allerlei financiƫle instrumenten te vergroten. Zijn recensies van gestructureerde producten lees ik dan ook altijd met veel belangstelling.
Zijn laatste artikel heeft de titel Boos op Bank. En laat ik nou toevallig ook boos zijn op de banken. Als je deze blog vaker leest dan weet je misschien ook wel wat ik van de meeste 'professionals' in deze sector denk. Uitgezonderd Marcel natuurlijk.
Ik heb wel problemen met het volgende stukje uit zijn artikel: 'Want het zijn niet alleen de banken die verantwoordelijkheid hebben het vertrouwen in de sector weer te herstellen. Ook de consument moet uit zijn slachtofferrol en zich als een volwassen deelnemer in de financiƫle markt opstellen.'
Normaal, als je als leverancier rotzooi geleverd hebt, doe je daarna je stinkende best om er alsnog iets goeds van te maken. Nou ja, ongeveer dan. Goedmaken kun je het toch niet. Maar door het stof kruipend je klant tegemoet komen is toch wel het minste dat je kunt en moet doen. Maar, u raadt het al, dit geldt niet voor de bankensector. Die gaan vrolijk door met hun woekerpolissen, bonussen voor geen prestaties en het opstrijken van 3% opslagrente in de hypotheken markten.
Goed, de consument moet dus beter opletten. Beter de kleine lettertjes lezen. Begrijpen wat hij nou koopt. Oh wacht, met dat laatste ben ik het wel eens. Alleen maken de banken dat zo ongelooflijk moeilijk. Toen ik mijn eerste huis kocht werd ik letterlijk gestoord van alle mogelijkheden. Zoveel opties, ja-maar-dan-komt-er-dit-bij-clausules, belastingwetgeving en wat al niet meer. Ook het afsluiten van een extra pensioenpolis bleek lastiger dan gedacht. Wwat? heeft u geen partner pensioen? dat moet u toch echt wel hebben hoor. Na een paar avonden heb ik besloten dat het ordinaire geld klopperij was. Inderdaad, ik heb het nu nog steeds niet. Sorry meid!

Ik ben programmeur en verkoop de software aan mijn klanten. De meeste betalen er ook nog voor. Als een bank het zou verkopen zou het er ongeveer als volgt uitzien:
Ik verwacht van je dat je exact begrijpt wat ik je nu ga verkopen. Want als er daarna een probleem is dat ben je pas echt de pineut! (alleen omdat dit nog een redelijke bank is vertellen ze je dit).
Met het volgende stukje software kun je video's afspelen op je nieuwe DLNA tv.
Oh? begrijp je niet wat DLNA is? Geen probleem, dat kun je nalezen in de 1500 pagina tellende spec op www.dlna.org. 'Spec' is de afkorting van specificatie overigens, maar dat is duidelijk toch?
Hier het stukje code dat ik je verkoop:
public class WebStream extends DLNAResource {

@Override
public boolean isValid() {
checktype();
return ext != null;

}

protected String URL;
protected String fluxName;

protected String thumbURL;

public WebStream(String fluxName, String URL
, String thumbURL, int type) {

super(type);
this.URL = URL;
this.thumbURL = thumbURL;

this.fluxName = fluxName;
}

@Override
public InputStream getThumbnailInputStream()
throws IOException {

if (thumbURL != null)
return downloadAndSend(thumbURL, true);

else
return super.getThumbnailInputStream();
}

public InputStream getInputStream() {

return null;
}

public long length() {

return DLNAMediaInfo.TRANS_SIZE;
}

public String getName() {

return fluxName;
}

public boolean isFolder() {

return false;
}

public long lastModified() {

return 0;
}

@Override
public String getSystemName() {

return URL;
}
}


Dit is de enige oplossing om ze opnieuw op te voeden: www.bankrun2010.com
Ik ga es lekker meedoen denk ik.