Het ijzer smeden als het heet is moeten ze bij General Motors hebben gedacht.
Al vele jaren moet GM auto's met verlies verkopen. In Nederland zouden we zeggen dat ze ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Toch lukte het dankzij dochtermaatschappij GMAC om kleine plusjes te maken. Ondertussen werd er, met veel kapitaal geweld, acquisitie na acquisitie uitgevoerd op met name de Europese markt. Want wat de amerikanen teveel hadden, hadden veel Europese autobouwers te weinig: kapitaal.
En wat blijkt? De Amerikanen hadden behalve dat ze geen nieuwe technologie hadden, ook geen centen! Slechte auto's en geen geld is in 2009 een dodelijke combinatie gebleken voor GM. Jarenlang hebben ze alleen auto's gebouwd die groter, extravaganter en nog minder efficiƫnt waren. Zonder bezieling of toekomstvisie konden ze alleen overleven dankzij gigantische kapitaal injecties van de overheid.
Pas nu komt het besef dat ze beter hadden kunnen investeren in alternatieve brandstoffen, veiligere, efficiƫntere en betrouwbaardere auto's die in ieder geval hadden kunnen concurreren met de Europese en Japanse tegenhangers. Helaas kun je niet eventjes in een jaartje je hele onderneming moderniseren. Niet met die achterstand in ieder geval. Heel wat jaren zullen er nodig zijn om dat in te halen. Alhoewel ze met het stopzetten van de Hummer productie natuurlijk wel een paar technologische lichtjaren vooruit zijn gegaan.
Toch is er altijd wel weer ergens een sprankje hoop te vinden zoals bij Toyota die een flinke schuiver heeft gemaakt met hun Prius. En dat opent mogelijkheden. Want waar voorheen Toyota geroemd werd om hun kwaliteit is het nu lekker 'hot' om kwaliteitsproblemen met Toyota's in de grote media te krijgen. Iedereen is er nu op gebrand dus kost het weinig moeite om ze nog wat verder in de modder te stampen. Even een beetje sponsoring naar Consumer Reports Magazine en hoppa: Toyota heeft er weer een probleem bij.
Jammer. Want dat GM al jarenlang auto's van slechte kwaliteit levert komt nu veel minder aan de orde. Terwijl er toch genoeg problemen zijn. Kijk maar eens naar het lijstje hier. Meest opvallende is nog wel dat GMC trucks en SUV's nu ook remproblemen lijken te hebben:
GM to investigate Six Million Chevy, GMC Trucks And SUVs over break issue - 9 April 2010
“GM decided against a recall: broken speedometer is not a safety issue.” - 23 November 2007
GM halts 2010 Buick LaCrosse shipments over “quality issues” - 3 September 2009
GM's real problem quality and reliability? - 1 Juni 2009
Unsafe at any speed - 24 Oktober 2002http://www.blogger.com/img/blank.gif
Hee, kijk daar eens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten